Ηρώων Πολυτεχνείου 5, Αγ. Ανάργυροι
Τηλ/Fax: 210 2692937

Θεραπεία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι η νευρολογική διαδικασία που οργανώνει τις αισθήσεις τόσο από το σώμα όσο και από το περιβάλλον ώστε να μπορούμε να χρησιμοποιούμε το σώμα μας αποτελεσματικά (μέσα στο περιβάλλον). Τα χωρικά και χρονικά χαρακτηριστικά των αισθητηριακών ερεθισμάτων ενισχύονται, συγκρίνονται και οργανώνονται. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών…» (Ayres, 1989). Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι όρος που ανήκει στην A. JEAN AYRES, Αμερικανίδα Εργοθεραπεύτρια

Διαγνωστικές κατηγορίες που παρουσιάζουν συνήθως
διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι:

  • Βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα.
  • Παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές.
  • Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Άτομα με εγκεφαλική βλάβη.

Η δυσλειτουργία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι μια
διαταραχή όπου τα αισθητηριακά δεδομένα δεν οργανώνονται κατάλληλα στον εγκέφαλο και αυτό μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα στην ανάπτυξη, στην επεξεργασία της πληροφορίας και στη συμπεριφορά του ατόμου.
Η αισθητηριακή ολοκλήρωση εστιάζεται κυρίως σε τρεις βασικές αισθήσεις, την απτική, την αιθουσαία και την ιδιοδεκτική.

Απτική

Η απτική αναφέρεται στην αίσθηση της αφής. Οι αισθήσεις προέρχονται από τους αισθητήριους υποδοχείς της επιδερμίδας μας. Απτικά ερεθίσματα τροφοδοτούν τον εγκέφαλο, που εκτός από πηγή συναισθημάτων, μας δίνουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με το σώμα, και συγκεκριμένα με ιδιαίτερες περιοχές, όπως το στόμα, τα χέρια και τα δάκτυλα, που μας κάνουν ικανούς να ανταποκριθούμε με μεγάλη ακρίβεια και επιδεξιότητα. Το γράψιμο είναι ένα καλό παράδειγμα δραστηριότητας που περιλαμβάνει πολλές συγκεκριμένες απτικέςαισθήσεις.

Ιδιοδεκτική

Αναφέρεται στην αίσθηση της θέσης του σώματος. Αισθήσεις που προέρχονται από τους μύες μας και τις αρθρώσεις μας δίνουν πληροφορίες σχετικά με τα μέρη του σώματός μας και για το πώς αυτά κινούνται. Αυτό μας κάνει ικανούς να κατευθύνουμε κινήσεις των χεριών μας και των ποδιών μας με δεξιότητα χωρίς να χρειάζεται διαρκώς να προσέχουμε τι κάνουμε, π.χ. το γράψιμο, η δακτυλογράφηση, και η οδήγηση του αυτοκινήτου είναι όλα παραδείγματα δραστηριοτήτων που απαιτούν καλή ιδιοδεκτικότητα.

Αιθουσαία

Αυτή είναι η αίσθηση της ισορροπίας, του συντονισμού και της κίνησης. Οι αιθουσαίοι υποδοχείς είναι τοποθετημένοι στο εσωτερικό αυτί και ενεργοποιούνται κάθε φορά που μετακινούμε ή αλλάζουμε τη θέση του κεφαλιού μας. Το αιθουσαίο σύστημα επηρεάζει:

  • μυϊκό τόνο
  • τον συντονισμό των δύο πλευρών του σώματος
  • τον συντονισμό των κινήσεων των ματιών μας
  • μας βοηθά να ισορροπούμε
  • μας βοηθά να γνωρίζουμε που είμαστε στο χώρο

Οι αιθουσαίες αισθήσεις μας κάνουν ικανούς να:

  • να κρατάμε το κεφάλι μας όρθιο ενάντια στη βαρύτητα.
  • να καθόμαστε ίσια
  • να αντιγράφουμε πράγματα από ένα πίνακα
  • να ισορροπούμε στο ένα πόδι
  • να αιωρούμαστε σε μία κούνια ή να στριφογυρίζουμε γύρω γύρω.

 

Αξιολόγηση και θεραπεία των βασικών αισθητηριακών συστημάτων γίνεται από τον εργοθεραπευτή. Οι βασικοί θεραπευτικοί
στόχοι είναι:

  • Να δώσουμε στο παιδί αισθητηριακές πληροφορίες που βοηθούν στην οργάνωση του κεντρικού νευρικού συστήματος.
  • Να βοηθήσουμε το παιδί στο συντονισμό και στον έλεγχο της αισθητηριακής πληροφορίας.
  • Να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει μια πιο οργανωμένη αντίδραση στο αισθητηριακό ερέθισμα.